Individuele therapie

Voor individuele therapie of coaching kan je denken aan vragen als:

  • Ik voel me bang, onzeker, onrustig, somber. Hoe kom ik weer lekker in m’n vel?
  • Ik kan alleen maar negatief denken over mezelf, wat kan ik daaraan doen?
  • Ik voel me vaak moe en overvraagd, hoe stel ik grenzen?
  • Mijn stemmingen wisselen, hoe krijg ik hier meer rust in?

Je bent hiervoor hartelijk welkom in mijn praktijk.

Wat kun je verwachten?

Bij individuele therapie werk ik vooral vanuit de principes van de integratieve therapie, afgewisseld met andere therapievormen die op dat moment goed bij je aansluiten, bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, transactionele analyse, ‘een taal erbij’ of emotionally focused therapy.

Ik geloof dat we zijn bedoeld om te leven in verbinding met jezelf en anderen. Helaas merken we regelmatig dat we die verbinding met onszelf of anderen verliezen. Dat gebeurt in situaties waarin we automatisch dingen denken, voelen of doen die ons nu belemmeren. We hebben deze automatische beschermingsmechanismen (of overlevingspatronen) in eerdere pijnlijke ervaringen ontwikkeld. In die eerdere ervaringen waren ze heel helpend, maar nu belemmeren ze steeds vaker.

In therapie krijg je inzicht in welk gedrag jou nu belemmert en door welke gevoelens, overtuigingen dit gedrag veroorzaakt wordt. Je krijgt inzicht in welke eerdere pijnlijke ervaringen dit ontstaan is. Je leert pijnlijke gevoelens voelen, geruststellen en integreren. Je krijgt keuzevrijheid in je gedrag. Je ervaart hierdoor steeds minder angst en boosheid, bent meer in contact met wie je echt bent en kunt meer in verbinding zijn met anderen. Je leeft meer bewust in het hier en nu en ervaart meer vrijheid. 

Invloed van onze eerdere ervaringen

  • Een gekleurde waarneming, we plakken onze vroegere realiteit op ons heden. ‘Niemand vindt mij goed genoeg.’ ‘Iedereen vindt mij raar.’
  • We voelen angst voor een herhaling van dingen die we eerder hebben meegemaakt. ‘Als ik dit zeg worden anderen boos.’ ‘Als ik zo doe lachen ze me uit.’
  • We worden boos op een ander om wat we vroeger niet gekregen hebben. ‘Je luistert nooit naar me.’ ‘Je respecteert me niet.’
  • We verlangen nu naar wat we vroeger nodig hadden, zoals waardering, respect of onverdeelde aandacht.
  • We leven vanuit de overtuigingen die we vroeger nodig hadden om te overleven. ‘Anderen zijn onbetrouwbaar.’ ‘Ik ben niks waard.’ ‘Ik moet het allemaal zelf doen.’

De invloed van onze eerdere ervaringen houdt ons vaak gevangen. Hierdoor zijn we veel minder vrij dan nodig is. In de situaties die op onze eerder negatieve ervaringen lijken, vervallen we automatisch in ons beschermingsmechanisme en zijn we niet vrij wat we denken, voelen of in ons gedrag. Integratieve therapie kun je daarom zien als een bevrijdingsproces.

Hoe werkt het?

  • Je leert herkennen in welke gebeurtenissen jouw waarneming vertekend is door jouw verleden.
  • Je leert welke overlevingspatronen dan automatisch geactiveerd worden.
  • Je krijgt keuzevrijheid in die overlevingspatronen.
  • Je leert pijnlijke gevoelens voelen, omarmen, geruststellen en integreren.

Zo leer je de verbinding met jezelf te herstellen en kun je het heden ervaren zonder de pijn en de blokkades die je eerder in je leven hebt opgelopen. Je leeft meer bewust in het hier en nu, ervaart meer vrijheid in je doen en laten, voelt meer energie, bent meer in contact met wie je echt bent, ervaart steeds minder angst, boosheid en negativiteit en beleeft steeds vaker en intenser vreugde, compassie en verbinding.